Trpaslík a proměnné

Předchozí: o trpaslíkovi - nejpolopatičtější úvod do PHP.

Pokud jste vstoupili přímo na tuto stránku, vysvětlení analogie s trpaslíkem najdete zde.

Teď se podíváme, co to jsou proměnné a jak se s nimi pracuje, a u analogie s trpaslíkem ještě zůstaneme.

Trpaslíkovy šuplíky

Náš trpaslík má doma nekonečné množství šuplíků neboli zásuvek. Do každého šuplíku může něco dát a každý šuplík si může pojmenovat.

Šuplík je proměnná, jeho jméno je název proměnné, obsah šuplíku je hodnota proměnné.

Se šuplíky a jejich obsahem může trpaslík dělat spoustu věci. Ukážeme si to na příkladě.

Příklad práce se šuplíky

<?php
- trpaslíčku, vezmi šuplík, pojmenuj ho "prvni_cislo" a dej do něj lístek s číslem "2";
- trpaslíčku, vezmi šuplík, pojmenuj ho "druhe_cislo" a dej do něj lístek s číslem "10";
- trpaslíčku, vezmi to co je v šuplíku "prvni_cislo" a to co je v šuplíku "druhe_cislo", vynásob tato dvě čísla, dále to vynásob třemi a výsledek toho všeho dej do šuplíku s názvem "vysledek"
- napiš "Výsledek je: "
- a pošli zpátky to co máš teď v šuplíku "vysledek"
?>

Co po něm chceme, je doufám jasné; zkusíme to v jeho oblíbeném jazyce PHP:

<?php
$prvni_cislo = 2;
$druhe_cislo = 10;
$vysledek = $prvni_cislo*$druhe_cislo*3;
echo "Výsledek je: ";
echo $vysledek;
?>

K těmto příkazům jsem doplnila jen potřebné okolo stojící html, takže se podívejte zde na to, co vám trpaslík pošle, pokud mu do příslušné obálky dáte tohle.

Něco málo o syntaxi neboli jak to správně napsat

Některá pravidla nejsou tak striktní, někde je víc možností... ale pro začátek si pamatujte:


vše o MHD nejen v Pardubicích, především o trolejbusech
píše -dis- bb(zavináč)choltice.eu