Předchozí: o trpaslíkovi - nejpolopatičtější úvod do PHP.
Pokud jste vstoupili přímo na tuto stránku, vysvětlení analogie s trpaslíkem najdete zde.
Teď se podíváme, co to jsou proměnné a jak se s nimi pracuje, a u analogie s trpaslíkem ještě zůstaneme.
Náš trpaslík má doma nekonečné množství šuplíků neboli zásuvek. Do každého šuplíku může něco dát a každý šuplík si může pojmenovat.
Šuplík je proměnná, jeho jméno je název proměnné, obsah šuplíku je hodnota proměnné.
Se šuplíky a jejich obsahem může trpaslík dělat spoustu věci. Ukážeme si to na příkladě.
<?php
- trpaslíčku, vezmi šuplík, pojmenuj ho "prvni_cislo" a dej do něj lístek s číslem "2";
- trpaslíčku, vezmi šuplík, pojmenuj ho "druhe_cislo" a dej do něj lístek s číslem "10";
- trpaslíčku, vezmi to co je v šuplíku "prvni_cislo" a to co je v šuplíku "druhe_cislo", vynásob tato dvě čísla, dále to vynásob třemi a výsledek toho všeho dej do šuplíku s názvem "vysledek"
- napiš "Výsledek je: "
- a pošli zpátky to co máš teď v šuplíku "vysledek"
?>
Co po něm chceme, je doufám jasné; zkusíme to v jeho oblíbeném jazyce PHP:
<?php
$prvni_cislo = 2;
$druhe_cislo = 10;
$vysledek = $prvni_cislo*$druhe_cislo*3;
echo "Výsledek je: ";
echo $vysledek;
?>
K těmto příkazům jsem doplnila jen potřebné okolo stojící html, takže se podívejte zde na to, co vám trpaslík pošle, pokud mu do příslušné obálky dáte tohle.
Některá pravidla nejsou tak striktní, někde je víc možností... ale pro začátek si pamatujte: